sobota, 23 maja 2009

Understandability

Understandability - ostatnio modny termin. Znak, że oto kolejne pokolenie programistów/developerów/inżynierów oprogramowania (byle nie "informatyków"!) dorosło do przepoczwarzenia. Z kał-bojów i szambe-lanów babrzących się w cudzych (tudzież własnych) klasach z archiwum X chcieliby stać się szczęśliwymi profesjonalistami wiodącymi szczęśliwe życie wśród łatwych, prostych i przyjemnych linijek kodu.


Komentarze

#define TRUE FALSE
//Happy debugging suckers

Stara szkoła mówi aby 70% tekstu stanowiły komentarze. Tak aby po hipotetycznym usunięciu kodu można było go łatwo odtworzyć na podstawie ich treści.
W praktyce oczywiście nie ma czasu na twórczość o tej skali - zarówno podczas tworzenia jak i utrzymywania kodu. Poza tym wydaje mi się, że takie podejście zmienia niewiele:
- pisanie dobrych komentarzy jest sztuką jeszcze większą niż pisanie dobrego kodu (o czym dalej) - więc wiadomo czego możemy się spodziewać
- komentarz daje nam jedynie bardzo lokalny obraz sytuacji, aby uchwycić tak zwany biger pikczer potrzeba zdecydowanie czegoś więcej...

Ileż to razy bierzemy jakąś bibliotekę/framework (załóżmy, że rzetelnie okomentowane) i niestety nie możemy połapać się w gąszczu dziesiątek/setek klas. Przydałby się jakiś wizualny standard prezentowania ogólnej architektury konceptu. Pomocny byłby już choćby jakiś sposób uwypuklenia zastosowanych wzorców projektowych/architektonicznych.

Owszem jakimś rozwiązaniem jest narzędzie do reverse engineering, przy pomocy którego możemy sobie wygenerować UML. Ale co mi po gąszczu prostokątów jeżeli nie wiem, które są istotne, które stanowią core konceptu, a które jedynie szczegóły impl.


Kod samokomentujący się
Skoro i tak muszę pracować z kodem to fajnie byłoby gdyby był intuicyjny. Niedoścignionym wzorem na tym polu jest:
Epopeja poświęcona poziomowi inteligencji dzielnego Ryśka - spisana w tej oto abstrakcyjnej klasie RichardIsAFuckingIdiotControl.

To mój styl - nauczyłem się go analizując źródła Springa. Nie boję się opisowych nazewników klas czy metod mających po 30, nawet 50 znaków. To nie czasy dyskietek, gdzie od ilości literek zależało czy musimy żonglować nośnikami aby skompilować projekt.

Oczywiście gdy z sygnatury metody nie mogę wywnioskować co ona robi to nie powinienem zaglądać do środka - komentarz jest jak najbardziej wymagany.

W tym przypadku, podobnie jak w poprzednim również mamy problem z ogarnięciem ogólnej idei rozwiązania. Jednak niektórzy porządni rzemieślnicy zostawiają czasem wskazówki w nazwach - przykładowo przyrostki wskazujące na zastosowany wzorzec: xxxCommand, xxxStrategy, itp.


Zbiorowa inteligencja
Niektórzy postulują jakoby dobry kod to taki, gdzie czytamy to czego właśnie w tym miejscu się spodziewamy. W sumie trudno się nie zgodzić - pycha pomysł. Niestety utopijny ponieważ każdy programista jest inny. Każdy ma swój styl (albo i nie - o tym na koniec) i smak. Nie zapominajmy, że zawodnicy w teamie mają różne poziomy skillsów.

Oczywiście w różnorodności siła, ale świadczy to też o braku profesji w naszym fachu, braku elementarnych zasad rzemiosła - jesteśmy bandą indywidualistów (ale to temat na następnego posta).


Czas to pieniądz
Dobra metoda, to taka gdzie zrozumienie co i jak ona robi zajmuje nie więcej niż 5 minut - to jedno z częściej powtarzanych haseł. Miara równie rozmyta jak poprzednia. To co będzie oczywiste dla kodera turbo-ninja z silnym autyzmem, który w jednej półkuli kompiluje kod do rozkazów maszynowych nie będzie już takie dla studenta zarabiającego na piwko w PHP.


Z trochę innej strony...
Nierzadko spotkam się z sytuacją, w której programista nie wie jak nazwać klasę, metodę czy instancję. Albo nazwy pakietów - czy nie powinny wskazywać na "uporządkowanie myśli" i odzwierciedlać architekturę aplikacji? Niby szczegół prawda? Ot po prostu nie mam dziś weny. Zresztą co to za różnica? Kompilatorowi przecież jest wszytko jedno. Nazwę sobie Manager5, doStuff(String param1, String param2) albo x7.

Jest to jednak niepokojący syndrom - i mam tu na myśli coś gorszego niż rak mózgu;)

Ale żeby nie było, że sobie coś ubzdurałem, podeprę się najpierw autorytetem paru guru z naszej branży aby nie stać na grząskim gruncie własnych urojeń.

W 2006 r. niejaki Jarosław Rzeszótko znany również pod zabarwionym perwersją pseudonimem artystycznym "sztywny" wpadł na ciekawy pomysł. Zadał 9 (w większości) znamienitym programistom 10 pytań: Stiff asks, great programmers answer.

Ciekawych odpowiedzi udzielili panowie na pytanie:
"What do you think is the most important skill every programmer should posses?"
Istotne okazują się zdolności "miękkie", min: komunikacyjne, pisarskie, muzyczne.
Ciekawą - bo niemal ocierającą się o neuropsychologię;) - odpowiedź dał Dave Thomas:
I _have_ seen a strong correlation between people who have some music in their background and programming skills. I have no idea why, but I suspect that some of the areas of the brain that make someone musical also make them good at software development.

Linus Torvalds dla odmiany stawia na poczucie "smaku".


Do czego porównać kod, który będzie samoopisujący się, którego zrozumienie nie wymaga zbyt wiele czasu - ba, wręczy czytamy to czego się spodziewamy?
Dla mnie taki kod jest jak powieść. Kreujemy aktorów (klasy) o pewnych cechach osobowości (metody). Niektórzy są dwulicowi (interfejsy). Budujemy scenografię (warstwy, moduły) gdzie będzie rozgrywać się akcja. Nie jakieś śmietnisko, ale dobrze zorganizowany kompleks spójnych budowli. Dalej nie pozostaje już nic innego jak opowiedzenie ich historii, począwszy od stworzenia poprzez ew. reinkarnacje;) Bez zbędnych dygresji i wnikania w poboczne wątki - te nich dzieją się we wszechświatach równoległych dostępnych przez portale mangerów zdarzeń.

Werbalizowanie historii może wydawać się bzdurne, ale zastanówmy się co nam daje. Aby np zbudować metaforę musimy włożyć pewien wysiłek umysłowy. Wypowiedzi w języku naturalnym są obłożone szeregiem ograniczeń - szczególnie ważne są ograniczenia logiczne. Dzięki nim możemy wychwycić luki w naszym rozumowaniu, pokraczne modele, cieknące abstrakcje. Ograniczenia werbalne pomagają w ogarnięciu chaosu. Można je nazwać nieformalnymi regułami walidacji poprawności koncepcji.


//=======================

Ktoś kiedyś napisał, że programistów można podzielić na 3 grupy. Tych, który mają dobry styl, tych który mają zły styl i tych, którzy w ogóle stylu nie mają.
Ci drudzy nie są jeszcze straceni. Co prawda ich poczucie stylu jest złe, ale przynajmniej jakieś jest - przy pewnym wysiłku można je zmienić na dobre. Najgorsi są Ci, którzy w ogóle nie rozpatrują czegoś takiego jak styl - jest to poza ich zakresem pojmowania. Ci są straceni.

4 komentarze:

Unknown pisze...

Tym razem nie mogłem się powstrzymać od skomentowania.

W końcu jakiś blog, którego nie czyta się jak kolejne wcielenie Stroustrupa. O ważnych rzeczach w ciekawy, a czasem zabawny sposób.

Na marginesie, chyba trafnie uchwyciłeś element sztuki i artyzmu (nie mylić z autyzmem) w programowaniu.

pozdrawiam,
mb

Sławek Sobótka pisze...

@Michał - staram się od czasu do czasu coś śmiesznego wrzucić. Zwykle muszę się silić na dowcip wiec pewnie zbyt zabawne to nie jest, ale staram się.

Zainspirowała mnie swego czasu jedna z prezentacji na ted.com, gdzie autor - starszy, dystyngowany człowiek (nazwiska niestety nie pamiętam) powiedział coś mniej więcej takiego: "If you distinguish teaching and entertaining that you misunderstood both".

Jarek Żeliński pisze...

Cieszę, że to czytam.. ;)
Od pewnego czasu stosuję się do rady z jakiejś tam książki:

-zastrzel w zespole każdego kto skraca nazwy klas, atrybutów i operacji.

na jednym ze szkoleń zarzucono mi: "ale to będzie kupa klepania", na co odpowiedziałem, znacznie większą kupą będzie czytanie poskracanych nazw za rok przez osobę mającą tam coś dopisać...

dzięki temu nie stosuję nazw klas w rodzaju User tylko DaneKontaktoweUzytkowikaSystemu (pomijam, ze user to delikwent przed komputerem a nie klasa w kodzie)...

Sławek Sobótka pisze...

ehhh leniwce pospolite... ctrl+spacja podpowiada nie tylko nazwę klasy, ale również nazwę zmiennej/parametru taką jak nazwa klasy.

ja w takich sytuacjach odpowiadam sarkastycznie: "skoro tak bardzo nie ludzi pisać to powinieneś zostać trubadurem"